
Miesięczna praktyka w dziale produkcyjnym
Aby wziąc udział w praktykach, należy zgodnie z regulaminek (regulamin) wybrać i rozwiązać jeden z czterech załączonych przypadków do wyboru nastęnie, do dnia 24 czerwca 2022 roku wysłać rozwiązanie na adres e-mail: praktyki@blirt.eu
PRZYPADEK 1 – Rozwiązanie problemu badawczego z zakresu rozwoju metod analitycznych
Pracujesz w dziale badań i rozwoju firmy tworzącej zestaw diagnostyczny wykrywający wirus SarsCov2. Zestaw składa się z szeregu enzymów oraz substancji buforujących.
Dbając o ciągłość łańcucha dostaw i produkcji, dział B+R prowadzi projekt zakwalifikowania dostawców zastępczych dla kluczowych surowców. Jednym z nich jest Inhibitor RNaz. W kompetencjach pracownika B+R leży kwalifikacja dostawcy pod kątem jakości dostarczanego surowca – czystość, aktywność, zanieczyszczenia.
Przedstaw możliwe metody oznaczania aktywności Inhibitora RNaz oraz wskaż najlepszą metodę pod kątem czułości, powtarzalności, łatwości wykonania i przepustowości analiz.
Zaprojektuj układ i opisz wskazaną metodę kontroli jakości oznaczania aktywności Inhibitora RNaz.
PRZYPADEK 2 – Rozwiązanie problemu badawczego z zakresu analityki chemicznej
W trakcie spotkania z przełożonym w dziale badań i rozwoju przydzielono Pani/Panu nowe zadanie, które wygenerował zespół projektowy na skutek pewnych obserwacji dokonanych w trakcie prac laboratoryjnych.
Zespół badawczy prowadził fermentację w bioreaktorze w warunkach tlenowych z wykorzystaniem modyfikowanego genetycznie szczepu E. coli, który produkuje jedno z białek rekombinowanych wchodzących w nową ofertę firmy.
Białkiem tym jest endonukleaza, którą jest w formie dojrzałej jest enzymem wrażliwym na temperaturę i zawartość chlorków w roztworze. Białko traci aktywność powyżej 40°C. Najwyższą aktywność wykazuje przy stężeniu NaCl w zakresie 450-500 mM.
W trakcie prac badawczo rozwojowych wysnuto hipotezę, że proporcja stężenia tryptofanu do glicyny ma istotny wpływ na wydajność produkcji białka rekombinowanego. Historyczne wyniki badań wskazywały, że dokarmianie hodowli bakteryjnej w trakcie 24- godzinnej fermentacji roztworem aminokwasów o stosunku stężeń 3:2 tryptofan:glicyna zwiększały całkowitą ilość białka oraz jego aktywność.
Zaprojektuj doświadczenie pozwalające na potwierdzenie lub obalenie tej hipotezy. W opracowaniu tego zadania weź pod uwagę, że powinniśmy zbadać stężenie ww. aminokwasów w roztworze w trakcie fermentacji, opracować procedurę przeprowadzenia pomiaru i przygotowania próbki, zaplanować analizę wyników.
Na potrzeby tego eksperymentu myślowego, załóżmy, że dysponujemy nieograniczonym budżetem i dostępem do dowolnych urządzeń kontrolno-pomiarowych.
PRZYPADEK 3 – Rozwiązanie problemu badawczego z zakresu mikrobiologii
W trakcie spotkania z przełożonym w dziale badań i rozwoju przydzielono Pani/Panu nowe zadanie, które wygenerował zespół projektowy na skutek pewnych obserwacji dokonanych w trakcie prac laboratoryjnych.
Zespół badawczy prowadził fermentację w bioreaktorze w warunkach tlenowych z wykorzystaniem modyfikowanego genetycznie szczepu E. coli, który produkuje jedno z białek rekombinowanych wchodzących w standardową ofertę firmy.
W takcie kontroli wewnątrzprocesowej zaobserwowano, że w bioreaktorze nie mamy do czynienia z monokulturą. Na płytce mikrobiologicznej zaobserwowano dwa różne rodzaje kolonii.
Zaplanuj procedurę postępowania pozwalającą na uzyskanie odpowiedzi z jakim drobnoustrojem mamy do czynienia oraz w jakich okolicznościach mógł znaleźć się w przestrzeni procesowej.
Na potrzeby tego zadania, załóżmy, że dysponujemy nieograniczonym budżetem i dostępem do dowolnych urządzeń kontrolno-pomiarowych.
PRZYPADEK 4 – Rozwiązanie problemu badawczego z zakresu biostatystyki
W trakcie spotkania z przełożonym w dziale badań i rozwoju przydzielono Pani/Panu nowe zadanie, które wygenerował zespół projektowy na skutek pewnych obserwacji dokonanych w trakcie prac laboratoryjnych.
Pracownik laboratorium prowadził optymalizację procesu wytwarzania. Przeprowadził dwie serie eksperymentów w różnych warunkach procesowych (Eksperyment A i Eksperyment B) wykonując po 30 powtórzeń dla każdej z serii. Następnie dla każdej z próbek wykonał pomiar stężenia całkowitego białka. Wyniki zestawił w tabeli.
Dokonaj analizy poniższej tabeli i stwierdź, czy zmiana parametrów produkcji poprawiła wydajność produkcji białka. Zwizualizuj dane w taki sposób, aby można było umieścić wyniki na prezentacji multimedialnej, którą będzie Pani/Pan pokazać swojemu przełożonemu na najbliższym spotkaniu. Skorzystaj z dowolnego dostępnego dla Ciebie oprogramowania w taki sposób, aby szef na pewno mógł bez problemu zapoznać się z wynikami.
Tabela 1. Porównanie stężeń białka w dwóch seriach pomiarowych
Eksperyment A [mg/ml] | Eksperyment B [mg/ml] |
7,077 | 5,972 |
6,002 | 5,246 |
6,049 | 11,173 |
5,104 | 7,249 |
4,608 | 5,737 |
2,088 | 7,697 |
5,410 | 6,160 |
4,661 | 4,280 |
8,462 | 4,618 |
6,923 | 10,953 |
6,915 | 6,928 |
3,678 | 6,406 |
5,069 | 8,437 |
4,003 | 11,154 |
4,698 | 7,919 |
5,720 | 4,887 |
4,854 | 9,782 |
4,328 | 7,641 |
7,138 | 3,880 |
5,824 | 4,731 |
5,685 | 3,204 |
3,555 | 10,574 |
7,009 | 10,601 |
4,346 | 4,533 |
5,884 | 7,807 |
4,152 | 3,856 |
6,158 | 7,562 |
2,732 | 10,386 |
4,757 | 9,446 |
5,223 | 7,802 |